• Wojtek Werhun

6 potrzeb graczy i jak je nakarmić

Zaktualizowano: wrz 1

Kiedy gra nie karmi naszych potrzeb - odstawiamy ją i gramy w coś innego. To bardzo proste "prawo fizyki", które wszyscy boleśnie odczuwamy, gdy nasza drużyna topnieje w trakcie kampanii. Oczywiście powodów dla opuszczenia kampani jest wiele, jednak z doświadczenia wiem, że często pod wymówką "pracy" czy "rodziny" leży bardzo prosta prawda, że sesja i kampania nie spełniaja czyichś potrzeb. Z zawodu jestem UX Designerem, czyli zajmuję się projektowaniem produktów i usług pod kątem użyteczności. W centrum moich badań są potrzeby użytkownika i z tej samej perspektywy chcę spojrzeć na sesje RPG.

Lista 6 potrzeb

Czemu sześć? Bo to robocze spojrzenie na szybko. Oczywiście, że tych potrzeb jest więcej, przeplatają sie i są od siebie zależne. W ramach "Ile PeDeków" będziemy robić konkretne badania i rozwijać wątek potrzeb graczy, ale na tym etapie chciałbym się podzielić swoimi obserwacjami i praktycznymi wskazówkami. Może będzie to dla kogoś pomocne.


Weź też pod uwagę, drogi czytelniku, że każdy gracz ma wszystkie z sześciu, ale niektóre z nich będą dominować. Może uda Ci się ustalić, które sumarycznie dominują w Twojej ekipie graczy. Z potrzebami też jest tak, że to wszystko się zmienia. Pływamy w morzu różnych systemów RPG, z których każdy wspiera jedne potrzeby, a marginalizuje inne. Także każdy z MG jest tylko człowiekiem (tak, tak, pamietajmy o tym), który sam jedne potrzeby czuje, a inne ignoruje. No i sami gracze często nie są świadomi swoich potrzeb, bo np. nigdy nie mieli okazji być na sesji RPG o charakterze mocno aktorskim i nie wiedzą, czy to lubią.


Zapraszam Cię w podróż odkrywania potrzeb, swoich i współgraczy. Dzisiaj pierwszy krok, a gdzie dojdziemy? Czas pokaże.


Potrzeba 1: Rozwój postaci

Rozwojowiec czerpie radość na wielu płaszczyznach: wykupienie nowej profesji czy umiejętności, realizowanie celów i motywacji swojej postaci, a także zdobycie wymarzonej broni. Rozwojowiec najpierw dąży do zaspokojenia potrzeby rozwoju postaci (przez co może być siłą popędzającą drużynę do działania), a potem cieszy się zdobytą umiejętnością lub przedmiotem. Jego umysł jest nakierowany na osiaganie celów.

- Co wnosi do gry: dynamizm, popycha przygodę do przodu

- Jak karmić potrzebę rozwoju:

  • Dowiedz się od gracza, czego dotyczy potrzeba rozwoju (jakaś szczególna umiejętność czy przedmiot).

  • W ramach kampanii przygotuj poboczny wątek (w miarę scalony z głównym wątkiem), który bedzie wymagający i po ukończeniu zapewni nagrodę - oczekiwany rozwój.

  • Po rozwinięciu daj graczowi kilka sytuacji, w której będzie w stanie zabłysnąć zdobytą umiejętnością czy przedmiotem.


Potrzeba 2. Grywalizacja

Gamer przede wszystkim chce wygrywać. Wykorzystuje wszystkie możliwości systemu gry (im więcej, tym lepiej), żeby zbudować jak najsilniejszą postać, zdawać testy jak szalony i miażdżyć silnych wrogów. To gracz skupiony na zasadach, liczbach, analizie systemu gry i optymalizacji. Jego umysł jest nakierowany na analizę systemu, zasad i rachunek prawdopodobieństwa.

- Co wnosi do gry: znajomość zasad, zwiększa szanse na sukces misji

- Jak karmić potrzebę grywalizacji:

  • Opanuj system najlepiej jak potrafisz, żeby móc dobrze dostosować poziom trudności (żeby wyzwania związane z mechaniką gry były trudne do przejścia, ale możliwe). Pójście na ustępstwo nie karmi gamera, tylko uczciwie wydarte zwycięstwo.

  • Stój na straży jasnych i sztywnych zasad mechaniki gry, żeby gamer wiedział w jakich ramach się porusza i co może wykorzystać na swoją korzyść.

  • Postaraj się, żeby wyzwania podczas sesji opierały się o mechanikę gry. Korzystaj także z uniwersalnych narzędzi z innych systemów, takich jak zegar postępu, skill challenge itp. Upewnij sie, że gracze je znają i potrafią z nich korzystać!


Potrzeba 3. Klimat

Klimaciarz uwielbia świat i przygodę, w którą się wciąga. Prawdopodobnie dołączył do drużyny ze względu na świat, w którym odbywa się przygoda. Nieważne jak drużyna sobie radzi - ważne, że może przebywać w ulubionym świecie i odgrywać w nim jakąś rolę. Niektórzy klimaciarze bardzo lubią aktorstwo, odgrywanie postaci głosem, gestami, barwnymi opisami działań. Umysł klimaciarza jest pogrążony w wyobraźni, prawdopodobnie ma w głowie najbogatszy obraz drużyny oraz całej przygody.

- Co wnosi do gry: ubarwia rozgrywkę, wprowadza elementy lore

- Jak karmić potrzebę klimatu:

  • Daj graczowi przestrzeń na ekspresję i odgrywanie, klimaciarz może potrzebować specjalnego spotlightu od moderatora spotkania.

  • Spróbuj samemu bardziej się wczuć i wchodzić w aktorski dialog z klimaciarzem.

  • Klimaciarz to Twój sojusznik w prowadzeniu sesji. Możesz go poprosić, żeby opisał stosunek swojej postaci do wydarzeń w świecie gry lub jakiegoś Bohatera Niezależnego - co sobie myśli, co czuje, jak reaguje. Wszyscy na tym skorzystacie! Nie bój się, klimaciarz nie odbierze Ci roli MG.


Potrzeba 4. Relacje

Ziomeczek przychodzi na sesję, żeby pobyć z ludźmi i spędzić czas w ekipie ziomków. Sesja i kampania są pretekstem do spotkania, okazją na dobrą zabawę z kolegami i koleżankami. Jego umysł jest bardziej skupiony na graczach i interakcji z nimi.

- Co wnosi do gry: dobra atmosfera, umocnienie relacji między graczami

- Jak karmić potrzebę relacji:

  • Z góry załóż, że pierwsze 30-60 minut sesji to czas na pogaduszki, wymianę wieści, piwko (to nie jest czas stracony).

  • Ziomeczek to taki papierek lakmusowy - dzięki niemu bedziesz w stanie lepiej wyczuć nastroje w ekipie. Także Twój własny nastrój!

  • Bądź otwarty na ludzkie potrzeby graczy: czasami są zmęczeni, pobudzeni czy wkurzeni. Bądź elastyczny: pozwól na śmiech i żarty, zaproponuj przerwę.


Potrzeba 5. Realizm

Historyk ma rozległą wiedzę historyczną albo dot. lore świata, w którym odbywa się przygoda. Trochę jak Gamer, Historyk lubi rozgryźć system od strony realizmu i poradzić sobie przy użyciu środków i metod dostępnych w danej epoce historycznej czy konkretnym uniwersum. Dla Historyka przygoda jest symulacją i liczy się wierność danej rzeczywistości. Taka symulacja jest dla Historyka testem wiedzy i motywacją, by tę wiedze pogłębiać, jeżeli w jakieś sytuacji odkryje jej braki. Jego umysł jest skoncentrowany na wiedzy.

- Co wnosi do gry: edukacja z zakresu świata rozgrywki (często obszerniejsza niż u MG)

- Jak karmić potrzebę relacji:

  • Przede wszystkim nie bój się Historyka. Załóż z góry, że wie więcej od Ciebie i się z tym pogódź. :)

  • Zaproponuj mu w trakcie sesji, żeby opisał "jakiego rodzaju przedmioty znajdują się w tej komnacie tortur" albo żeby przedstawił "w jaki sposób można skonstruować płonące strzały". To bardzo przydatne informacje, które pomagają graczom lepiej widzieć świat i ciekawiej rozwiązywać problemy. Historyk to bardzo cenny gracz, który podobnie jak Klimaciarz pomoże ubarwić Twoją sesję.

  • Podpytuj historyka między sesjami o to i owo - chętnie Ci o wszystkim opowie i ucieszy się, że jego wiedza jest przydatna.


Potrzeba 6. Fabuła

Wędrowiec to gracz, dla którego przede wszystkim liczy się przygoda i emocjonujący rozwój fabuły. Podobnie jak Klimaciarz, dla wędrowca wygrana czy przegrana nie liczą się tak bardzo, o ile są opowiedziane w sposób emocjonujący i trzymający w napięciu. Wędrowiec przeżywa przygodę trochę jak czytanie książki czy oglądanie filmu. Jego umysł śledzi narrację.

- Co wnosi do gry: wspiera MG w prowadzeniu przygody, ubarwia fabułę innym graczom

- Jak karmić potrzebę fabuły:

  • Buduj sesję na postaciach graczy i ich osobistej historii. Im bardziej wątek przygody będzie związany z osobistym życiem postaci, tym lepiej. Wtedy kampania staje się kampanią o ich wątkach, a wędrowcy przeżywają ją jeszcze intensywniej.

  • Poświęć dużo czasu na tworzenie tła postaci. Kontaktuj się z Wędrowcem między sesjami, rozmawiaj o jego/jej postaci, jej historii i przeżyciach.

  • Pozwól, żeby ci gracze pchali fabułe w kierunkach, które wymyślą. Czasem porażka z punktu widzenia Gamisty jest sukcesem z puktu widzenia Wędrowca, bo daje ciekawszą opowieść. Bądź elastyczny, nie bój się zaskoczeń i nieoczekiwanych zmian. Zobacz, gdzie zaprowadzi Cię ich twórczość.


Karmienie uniwersalne

Nagradzaj, nagradzaj, nagradzaj. Nie za ukończenie questa, ale właśnie za ten cały zróżnicowany wachlarz benefitów, jaki gracze wnoszą do kampanii. Jako MG masz dużo narzędzi wpływu: PeDeki, bogactwa, feedback, specjalny spotlight podczas sesji itd. Używaj tego, żeby doceniać dbanie o dobrą atmosferę, przyniesienie piwka dla ekipy, wzbogacanie wątków o elementy lore itd.


Co z tym wszystkim teraz robić?

"Jeszcze się taki nie narodził, co by wszystkim dogodził", jak mówi stare przysłowie. I pewnie niejeden MG może teraz wzburzyć, że jeszcze tego brakowało, żeby teraz jeszcze graczom usługiwać. Nie o to chodzi. Przede wszystkim każdy MG też ma swoje potrzeby, którym przyjrzymy się innym razem. Każdy MG czuje się swobodniej w jednym stylu prowadzenia gry, a w innym słabiej. To, co chcę Ci zaproponować w tym momencie, to samoświadomość i dialog.

W centrum moich zainteresować jest doświadczenie - czyli samopoczucie, przeżycia i zadowolenie osób biorących udział w sesji (zarówno graczy, jak i MG). Czytając moje posty dowiesz się jak współpracować z graczami i jak projektować sesje, żeby samemu czuć się komfortowo i zobaczyć zadowolenie na twarzach uczestników.


49 wyświetlenia0 komentarz